TALVIVAELLUS

Kuinka toteutimme ensimmäisen pidemmän hiihtovaelluksen.

OSA 4/5
- RUOAT JA VESI
- Urho Kekkosen Kansallispuisto
- 27.3 - 2.4.2021

LUE EDELLISET OSAT TÄÄLTÄ -
- Osa 2 Varusteet
- Osa 3 Ahkiot
Päivän matka, n.21km, sisälsi Sokostin huiputuksen - raskaan etapin jälkeen maistui hernekeitto Kuuselan kämpällä.

Yhden päivän ruokarakenne / henkilö :
- aamiainen
- päivä 1
- päivä 2
- iltaruoka
- naposteltavat
Osa ostoksista.

Ruokamäärä (naposteltavineen) tällä vaelluksella meillä oli hivenen alle 1kg/päivä/henkilö. N.kilo ruokaa päivää kohden onkin usean retkeilijän ja retkikunnan talvikertomuksista tuttu ja mekin havaitsimme sen hyväksi määräksi jo harjoitusvaelluksilla.

Pakkasimme seitsemän varsinaisen vaelluspäivän ruokien lisäksi mukaan yhden päivän vararuoat, jotka pidimme omassa pussissaan. Vaikka emme niitä loppujen lopuksi tarvinneetkaan - nämä olivat hyvä olla mukana siltä varten, jos matka olisikin jostain syystä venynyt esim.huonon sään tai loukkaantumisen vuoksi.
"Sinetöity" vararuokapussi. Muiden päivien annoksia säännöstelemällä ruokaa olisi riittänyt järkevästi yhteensä yhdeksälle päivälle.

Menun suunnittelun perustana käytimme seuraavia ajatuksia (kuten aina - poikkeukset vahvistivat nämäkin säännöt) :

- Kaikki ateriat tulee olla ainakin osittain lämpimiä, mahdollisimman maukkaita ja keveitä.
- Aamiainen sekä päivän kaksi ateriaa tulee olla mahdollisimman helpot valmistaa ja eivät saa aiheuttaa tiskiä.
- Pieni osa ruoista voi sisältää painaviakin raaka-aineita sekä vaatia järkevissä määrin valmistusta tuvilla, mutta eivät saa olla liian monimutkaisia mikäli joudumme jäämään telttaan yöksi.

Pakkaustalkoot.

VALMISTELUT

Kuivaaminen :
Hirvenpaistin, jauhelihan, hernekeiton, herkkusienten ja sipulin kuivausta (Kuivurina Emax sieni- ja hedelmäkuivuri).

Uudelleen pakkaaminen :

Lähes kaikki ruoat saivat pakkausvaiheessa uudet kääreet valmiiksi mitattuina annoksina - jokaiseen kääreeseen merkittiin paljonko vettä tarvitsee kyseiseen pussiin lisätä. Mittoina olivat :
- "MUKI" = vettä termarin korkin verran
- "MUKI +" = vettä hiukan yli termarin korkillinen
- Desilitramäärä (saatiin mitattua kattilan mitta-asteikolla)

Vesimäärät lisättiin todellisuudessa aika fiilispohjalta, mutta merkinnät ohjasivat kuitenkin oikeaan suuntaan ja varmistivat osaltaan ruokien haluttua koostumusta.
Tee-Se-Itse haudutuspussi + Snack pot bolognese (Kuumaa vettä tähän ruokaan tarvittiin "MUKI+")

En pidä tiskaamisesta retkellä (tai muutenkaan) ja talvella pidän siitä vielä vähemmän. Tällä vaelluksella tiskaus saatiin minimiin käyttämällä ns."freezer bag cooking" -menetelmää mahdollisimman useassa ateriassa.

Annostelimme kyseisellä menetelmällä valmistettavat ruoat (aamupuurot sekä päivän ateriat) puolen litran Amergrip -pusseihin, joita varten olimme valmistaneet sopivan kokoiset haudutuspussit (taskunmalliseksi teipattu foliopintainen solumuovi). Periaate on sama kuin normaalissa kuivatussa retkiruoassa - pussiin lisätään kuuma vesi ja annetaan ruoan hautua valmiiksi. Tässä menetelmässä ruoka syödään suoraan pakastepussista.
Sen minkä syöntimukavuudessa häviää voittaa monin kerroin siinä, kun tiskiä ei tule.

Omien kokemusteni mukaan mm.erilaiset Snack potit, Rainbow kupit ja Lämminkuppi -keitot (Huom. lisäämällä annokseen normaalia pienempi vesimäärä, keitosta tulee lusikoitava sose tai vaikka kastike pastan sekaan.) sopivat haudutuspussi -käyttöön erittäin hyvin. Menetelmään soveltuvuuden lisäksi nämä ovat järkevän hintainen vaihtoehto ateriaksi tai sen osaksi jos vertaa esimerkiksi pakastekuivattuihin retkiruokiin. Muokkasimme annosten makuja ja energiaa silppuamalla ruokien sekaan mm.kuivalihaa tai parmesaania sekä lisäämällä esimerkiksi voita ja turvotettua jauhelihaa.

Annos hautuu tällä tyylillä kypsäksi muutaman minuutin aikana hyvin vielä n.kymmenessä pakkasasteessa - kylmemmällä kelillä haudutuspussin tehoa voi parantaa pitämällä sitä haudutuksen ajan esimerkiksi takin sisällä.
Tauko Vintilätunturin tuntumassa.
Ruoka hautumassa rinkkaa vasten.

VEDET

Varauduimme kaasun määrällä (mukana oli 3 x 230g kaasua) siihen, että joutuisimme sulattamaan vesiä lumesta. Onneksemme kuitenkin sulaa vettä löytyi päivittäin ja lumien sulatteluun ei tarvinnut ryhtyä.

Pakkasimme joka päivä aamulla mukaan viisi litraa vettä :
- yksi litra molemmille omiin juomapulloihin (lisäsimme näihin vesiin erilaisia poretabletteja omien mieltymysten mukaan)
- yksi litra kuumaa vettä termariin, johon haudutettiin teetä
- kaksi litraa kuumaa vettä termareihin ruokia varten ja lämpöiseksi juomavedeksi

Mukanamme oli kolme litran kokoista "Thermos Light & Compact" -termospulloa, joista kaksi oli merkitty teipein. Näin tiesimme mitä pulloa milloinkin käytetään. Merkitsemätön pullo oli täynnä teetä. Yhdellä teipillä merkattu pullo käytettiin ruokiin ensimmäisenä ja kahdella teipillä merkattu pullo toisena.
Merkityt Thermokset.

Pullojen merkitsemisen taustalla oli ajatus siitä, että kun ne ovat täynnä kuumaa vettä - sisältö pysyy kuumempana pidempään, koska pullossa oleva lämmin vesimassa ei pienene.

Päivän ensimmäiseen ruokaan otettiin vedet "yhden teipin" -pullosta, ruokiin meni yleensä litrasta vajaa puolet - jäljelle jäävä vesi jaettiin juomavedeksi kummankin omiin pulloihin. Termarista jaettu vesi lämmitti juomapullot taas mukavasti joksikin aikaa - itse juon talvella retkeillessä huomattavasti mieluummin lämmintä kuin kylmää vettä.

Sama toistettiin seuraavalla tauolla "kahden teipin" -pullon kohdalla, joka oli ollut siihen asti avaamattomana. Näin meillä oli päivän molempien aterioiden hauduttamiseen joka kerta mahdollisimman kuumaa vettä valmiina. Tämä tyyli toimi niin hyvin, että emme käyttäneet keitintä kertaakaan päivisin koko vaelluksen aikana.

Kummallekin tuli tällä systeemillä juotavaa nestettä päivän taipaleen ajaksi hiukan yli kaksi litraa. Määrä tuntui riittävän hyvin.

NO, MITÄ MUUTA?

Melting : Last race to the pole
- elokuvasta bongattu idea tuhdiksi välipalaksi.

Varsinaisten ruokien lisäksi hommaan kuuluu tietysti oleellisesti kaikki naposteltavat. Ne olivat meillä perinteisesti mm.suklaata ja pähkinöitä. Näiden lisäksi mukaan pakattiin jo harjoitteluvaiheessa "Expedition lunch" -lempinimen saaneita salami-juusto -kääröjä. Eli, tuhti siivu kumpaakin käärittyinä kelmuun valmiiksi annoksiksi. Tämä on eräs oma ehdoton suosikki helpoksi ja maukkaaksi lisäenergiaksi taipaleella.
"Expedition lunch" + kuuma kaakao tuvan rappusilla, Tuiskukurulla.

Lähtöaamu ja viimeinen uudelleen pakkaaminen ; ensimmäisen iltaruoan purkkilihojen siirto Eskimo Vetsku -pussiin.

Proteiinia aamuihin ja iltoihin
sekä poretabletteja veden sekaan.

SÄILYTYS

Pakkasimme ruoat kahteen Smartstoren pakkasen kestävään tiiviölaatikkoon ja kahteen thermopussiin. Thermopussit olivat estämässä osaa ruokia jäätymästä/sulamasta (ainakaan montaa kertaa) ja ne osoittautuivat oikein toimiviksi tähän tarkoitukseen. Laatikot ja pussit kulkivat pienemmän ahkion vesitiiviissä putkikassissa, jossa ne myös säilytettiin yöt tupien pihassa. Tällä ratkaisulla saimme pidettyä ruokamme koskemattomana esimerkiksi myyriltä.

VAELLUKSEN MENU / HENKILÖ :

- Kyseessä hankintoja ja suunnittelua helpottava runko. Ruoat valmistettiin todellisuudessa hiukan eri järjestyksessä, mutta kuitenkin rakennetta kunnioittaen.

PÄIVÄ 1:
- majoitus aamiainen

- snack pot, bolognese
- snack pot, risotto with cheese

- paistettu hirven säilykeliha + perunamuussi + paahdettu sipuli
PÄIVÄ 2 :
- puuro + voisilmä
- kahvi + keksi

- snack pot, tomaatti & pekoni
- snack pot, curry

- juustopasta + jauheliha + parmesaani
PÄIVÄ 3 :
- puuro + marjajauhe + sokeri

- snack pot, carbonara
- snack pot, muussi + voisilmä

- hernekeitto + jauheliha
- sinappi
- leipä + sulatejuusto
PÄIVÄ 4 :
- täytetyt letut
- täyte : jauheliha + sulatejuusto + sipuli + herkkusienet
- kahvi + keksi

- lämmin kuppi kasvissose + kuivalihasilppu
- lämminkuppi sienikeitto + krutongit
- porosalami

- hirvenfilee + ruskeakastike (lihaliemikuutio, venhäjauho, voi, sipuli) + perunamuussi
PÄIVÄ 5 :
- pekoni + bratwurst
- lämminkuppi marjakiisseli

- snack pot, napoli
- snack pot, bolognese

- retkiruoka (tupla-ateria), kanarisotto

PÄIVÄ 6 :
- puuro + voisilmä
- kahvi + keksi

- snack pot, mac & cheese
- snack pot, creamy pesto

- retkiruoka (tupla-ateria), metsästäjän pata

PÄIVÄ 7 :
- puuro + marjajauhe + sokeri

- snack pot, carbonara
- snack pot, muussi + voisilmä

- juustopasta (tai ruoka majoituksessa - riippuen saapumisajasta)
Onneksi viimeisen vaelluspäivän päätteeksi ei tarvinnut syödä juustopastaa!
+ VARARUOKA
- puuro
- retkiruoka, carbonara (tupla-ateria)
- kiisseli

- heraproteiinijauhe
- suola
- pippuri

Jatkuu osassa 5/5 (VAELLUS JA OLOSUHTEET)