TALVIVAELLUS
Kuinka toteutimme ensimmäisen pidemmän hiihtovaelluksen.
Onneksi kuitenkin kerkesin muutaman kerran ulkoiluttamaan uutta ahkiota ennen varsinaista vaellusta, vaikkakin lyhyesti. Näillä kerroilla opin jo välttävästi tuntemaan ahkion käyttäytymistä lumella ja sain myös tietoa siitä tarvitseeko jotain ahkion rakennetta muuttaa itselle sopivammaksi.
Pakkaaminen tällä tyylillä osoittautui erittäin toimivaksi. Pidemmillä tauoilla lisävaatteet sai helposti repusta ja Asseri ahkiota ei tarvinnut siirtymällä avata kertaakaan. Paljakasta täytyi avata ainoastaan keulan yksi kiinnike, jolloin päästiin käsiksi päivän ruokiin ja vesiin (nämä pakattiin joka aamu valmiiksi ahkion keulaan). Onnistunut pakkaus tarkoitti, että tauot (niin pidemmät ruokatauot kuin lyhyemmät juomatauotkin) olivat erittäin helposti toteutettavissa - vähillä liikkeillä. Talvella arvostan itse tätä todella paljon.
Hihnan reititys alkaa kiinnityksellä loopin avulla rinkan lantiovyöhön. Tämän jälkeen hihna kiertää rinkan kerran ympäri (Huom! Olkahihnojen kiinnityksen yläpuolelta) ja kiinnittyy toisen pään loopilla jälleen lantiovyöhön, rinkan toiselle puolelle. Näin muodostuu kaksinkertainen vetolenkki, jossa veto kohdistuu suurelta osin lantiovyöhön. Karabiinihaka, johon varsinainen vetonaru kiinnittyy, asetetaan siten, että hihnan kumpikin kerros jää lenkin sisään. Olen ohjannut vetolenkin reittiä rinkan molemmin puolin muovisilla kiinnityslenkeillä sekä joustonaruilla - näiden tehtävä on ainoastaan toimia ohjureina, ei ottaa vetoa vastaan.
Jyrkempiä mäkiä varten molemmissa ahkioissa oli asennettuna takanaru ja sen päässä sulkurengas. Reitittämällä varsinainen vetonaru tämän kautta muodostuu ikäänkuin "kahva" ahkion päälle. Ottamalla kahvan etuosasta kiinni laskuissa, saat ahkion tulemaan vierelläsi ja pystyt ohjaamaan sitä kohdistamalla keulaan pienen nostoliikkeen.
SAVOTTA PALJAKKA
ASSERI WINTER SLED N11
Ahkioiden tuunauksien ja vetonarun inspiraationa olen käyttänyt Pata Degermanin / Partioaitan vinkkejä.